Emlékeztek azokra a játékokra, amik az internet-korszak berobbanása elején voltak a neten? Tudjátok, amikor már nem betárcsázós volt a dolog, de a szélessávú internet azért még nem volt mindenhol elérhető. Ekkor lettek nagyon menők azok a játékok, amikor valamit nevelni kellett, például egy tevét, vagy egy kutyák vagy macskát vagy farmot vagy áh, tudjátok ti. Persze mindennek az volt a lényege, hogy folyamatosan visszalátogató vendégei legyenek a weblapoknak és a netnek.

Na de mi lenne, ha átültetnénk ezt a dolgot egy olyan témakörre, aminek némi oktató-nevelő célzata is és abban fejlesztenénk le egy ilyen játékot? Milyen klassz lenne! Lehetne például az egész egy napelemes rendszerekkel, vagy egyáltalán energetikai rendszerekkel és fejlesztésükkel foglalkozó játék, amiben a gyerekek megtanulhatnák lépésről-lépésre, hogyan is lehet összerakni egy ilyen rendszert és milyen folyamatos karbantartást igényelhet.

Ennek lehetne egy mínusz egyedik lépcsője az, hogy első körben meg kell rá szerezni a pénzt – hiszen manapság is talán ez a leginkább sarkalatos pontja egy ilyen beruházásnak. De mivel már megannyi napelem pályázat érhető el minden évben, ezért teljesen reális kezdete lehetne egy ilyen játéknak az, hogy figyelni kell az online rendszereket, hogy mikor ugrik fel pályázati lehetőség és aztán meg kell írni egy ilyen pályázatot – persze gyerekeknek szóló, egyszerűsített módon. Így aztán nem csak a napelemes rendszerek tényleges működésével ismertethetnénk meg a legifjabb korosztályt még a fogékony időszakukban, de minden más ebben a témakörben előforduló dologgal is megismerkedhetnének.

Például lenne elképzelésük arról, hogy a napelem pályázat révén mit jelent az, hogy önerő, vagy az, hogy egy kölcsön visszatérítendő vagy vissza nem térítendő. Hasonlóképpen fontos elem az, hogy mit jelent a 0%-os THM, amivel általában ezek a pályázatok futnak, illetve mi az a futamidő, hova fut és miért fontos ez egy ilyen segély szempontjából. Az is nagyon fontos szerintem, hogy időben kapjon mindenki képet arról, hogy mi mennyibe kerül, méghozzá azért, hogy minél több szemszögből tudják megítélni a pénz súlyát, értékét. Például ha azt látják, hogy az ő házukra, amiben laknak négyen és “…Apa mosdik, anya főz, együtt lenni jó…” adott teljesítményű napelemes rendszer kell, ami nagyjából 2 millió forintba kerül, akkor már lesz egy viszonyítási alapjuk ahhoz, hogy mennyit is nyomhat az a két millió. De épp így működhet az a része is a dolognak, hogy fel kell mérni a ház műszaki állapotát, tájolását, a tetőtér teherbírását, na meg persze a villamos hálózat korszerűségét, aztán ebből a játék kalkulál egy körülbelüli összeget arra, hogy mennyivel nőhet a beruházás összege. Ennek megfelelően pedig akár 10 millió forintig bezárólag lehetőség van napelem pályázat leadására, tehát gond egy szál se, csak jól kell megírni a programot.

Szerintem nagyon szuper lenne egy ilyen online játék, mert úgy taníthatna meg nagyon fontos dolgokat a gyerekeknek, hogy ők azt közben játéknak és szórakozásnak fognák fel, nem pedig valami béna tanulási szoftvernek. A napelemek és pályázati rendszerek pedig szerintem egy olyan fontos témakör, amivel igencsak keveset foglalkoznak még ebben a korosztályban, pedig nagyon fontos volna, hogy a hitel, a THM, vagy akár a megújuló energiaforrások fogalmával már nagyon hamar megismerkedjenek a gyerekek, hogy mire felnőtté válnak, ezek a kifejezések ne tudják őket se becsapni, se megijeszteni.